Storebælt og Samsø Bælt

Herunder finder man fotos fra skibspassager i Storebælt og Samsø Bælt, mens Kalundborg Søfartsmuseum har eksisteret.

Vi har fotos fra følgende anløb (fotos fra det seneste anløb kommer først):

Torsdag den 23. marts 2023 – Hvordan foregår en transitlodsning?
Søndag den 4. december 2022 – Tankskibet EAGLE BRASILIA
Søndag den 2. oktober 2022 – Kranskibet THIALF

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Torsdag den 23. marts 2023 – Hvordan foregår en transitlodsning?

Et godt eksempel på en transitlodsning er den 228 meter lange Oil Products Tanker CRYSTAL SKY (IMO 9334569), som i skrivende stund er på vej fra Gedser til Skagen med lods ombord. Skibet er på vej fra Ust-Luga i Rusland til Istanbul i Tyrkiet med 65.000 ton råolie.

Den tog lods ombord ved Gedser, med skift ved Spodsbjerg i dag klokken 16:45 og udfor Grenaa ca. klokken 01:00 i nat. Det forventes at ankomme til Skagen i morgen fredag ved 11:00- tiden.

Alternativet havde været non-stop med to lodser ombord der tørner 6/6 og sover ombord. Turen fra Gedser til Skagen tager normalt ca. 23. timer non-stop.

Vi følger her skibet fra første lodsskifte ved Spodsbjerg klokken 16:45, til det næste lodsskifte ved Grenaa klokken 00:45.

Kilde: Safepilot
Herover: Lodsbåden DANPILOT ECHO fra lodsstationen i Spodsbjerg påsætter kl. 16:40 ny lods på CRYSTAL SKY og aftager lodsen der stod på tidligere udfor Gedser.

På siden af tankskibet kan man se lodsen på vej ned af lodslejderen til DANPILOT ECHO. Det sker mens de to skibe sejler side om side med en fart af ca. otte knob. Foto: Ivar Svane.
Herover: Broen på CRYSTAL SKY. Foto: Ivar Svane

CRYSTAL SKY, der er indregistreret på Marshall Islands, blev bygget ved Onomichi Dockyard i Kobe i Japan i 2008 som SANKO HERITAGE.

Skibets øvrige hoveddata er:
Hjemsted: Majuro
Kaldesignal: V7VU5
BRT: 40.865
NRT: 22.274
DVT: 73.956
Længde: 228,5 meter
Bredde: 32,2 meter
Dybgang: 14,4 meter
Topfart: 13,4 knob

Herover: Uden mad og drikke dur lodsen ikke.
Herover: Foran CRYSTAL SKY ses COLOR FANTASY fra Color-Lines Kiel- Oslo- rute. I baggrunden skimtes Stigsnæs. Foto: Ivar Svane.
Herover: CRYSTAL SKY nærmer sig Storebæltsbroen. Foto: Ivar Svane.
Herover: Storebæltsbroen set på Safepilot.
Herover: CRYSTAL SKY nærmer sig Storebæltsbroen. Skibet passerede broen klokken 19:10. Foto: Ivar Svane.
Lodsskifte udfor Grenaa klokken 00:45, natten mellem torsdag og fredag. Foto: Ivar Svane.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Søndag den 4. december 2022 – Tankskibet EAGLE BRASILIA

Det 250 meter lange tankskib EAGLE BRASILIA (IMO: 9795062) afgik kl. 9 i formiddag fra Kalundborg mod Mongstad i Norge. Skibet der er indregistreret i Singapore, forventes at anløbe Mongstad på tirsdag den 6. december ved 18- tiden.

Kalundborg Søfartsmuseums sejlende redaktør har sendt disse fotos, taget på vejen fra Kalundborg til lodsskiftet udfor Grenå kl. 13 i dag.

Fotos: Ivar Svane

Herover: Udsigten fra lodsens arbejdsplads ombord på EAGLE BRASILIA.
Herover: Uden mad og drikke duer lodsen ikke.
Herover: Lodsskifte ud for Grenå. Lodsbåden DANPILOT MIKE på siden af EAGLE BRASILIA.
Herover: Lodsskifte ud for Grenå. Lodsbåden DANPILOT MIKE på siden af EAGLE BRASILIA.
Herover: Lodsskifte ud for Grenå. DANPILOT MIKE klarer af- og påsætning af lodser.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Søndag den 2. oktober 2022 – Kranskibet THIALF

I går lørdag bragte vi to fotos her på Kalundborg Søfartsmuseums Facebook side af kranskibet THIALF, der passerede Kalundborg fjord kl. 17.30 i går.

Da der har været stor interesse for dette fartøj, var Kalundborg Søfartsmuseums udsendte på pletten, da THIALF og ledsageskibet BYLGIA i dag genoptog sejladsen sydover, efter at have passeret Storebæltsbroen.

Kranskibet er på vej fra Rotterdam til Baltic Eagle feltet, som er en 476 megawatt vindmøllepark som man er ved at bygge 28 kilometer nordøst for den tyske ø Rügen. Vindmølleparken forventes at stå færdig i 2024.

THIALF har en længde på 202 meter, bredde 88 meter og en højde på 144 meter. Da Storebæltsbroen kun har en frihøjde på 65 meter var man nødt til at stoppe før broen og rigge dele af kranen ned samtidig med at man fyldte en masse ballast i skibet, for at øge dybgangen til over 30 meter, mod normalt 17 meter. Dybden i den sydgående “Lane” ved Storebæltsbroen er meget store. Derved var det muligt at passere under broen med en smule frihøjde over kranen. Da broen var passeret gjorde man tingende i omvendt rækkefølge inden THIALF fortsatte sydover.

THIALF er indregistreret i Panama og blev bygget ved Mitsui Tamano Enginering & Shipbuilding i Tamano i Japan i 1985.

Skibets hoveddata er:
IMO: 8757740
Callsign: 3EEA4
LOA: 202 m
WDT: 88 m
DWT: 129.221 ts
GT: 136.709 ts
Homeport: Panama

Ledsageskibet BYLGIA er indregistreret i Holland og blev bygget ved Astilleros Armon Vigo i Vigo i Spanien i 2013.

BYLGIAs hoveddata er:
IMO: 9646314
Callsign: PBMQ
LOA: 72 m
WDT: 18 m
DWT: 3158 ts
GT: 3470 ts
Homeport: Rotterdam

Den opmærksomme læser vil se, at man på det ene foto kan se en tidligere færge, der engang sejlede på ruten mellem Kolby Kås og Kalundborg under det agtværdige navn KALUNDBORG.😃

Fotos: Ivar Svane

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————